Omgaan met emoties en weerstand
De agrarische sector is aan verandering onderhevig en hierbij komt de nodige weerstand kijken. Gedwongen verandering van bedrijfsvoering, de financiering van het bedrijf wordt niet verlengd, of veranderend beleid dat de huidige manier van ondernemen onmogelijk maakt. Kortom, als adviseur kom je niet altijd alleen maar goed nieuws brengen. Je kan hierbij te maken krijgen met heftige uitingen van verdriet, woede, angst of radeloosheid.
Op een boerderij is bijna alles praktisch. Er is veel denk- en doe-werk. Stilstaan bij de emoties die gepaard gaan met verlies gebeurt bijna niet. Rouwen wordt niet geaccepteerd. Of het nu gaat om een dode koe, een mislukte oogst of het overlijden van een naaste, het wordt veelal afgedaan met de zin “we moeten verder”. Als adviseur kan het verleidelijk zijn om in deze denkstijl mee te gaan. Op korte termijn stress reducerend, op lange termijn ondermijnend voor de samenwerking.
De agrariër staat onder druk en daarmee de adviseur ook
Als medewerker in de buitendienst sta je in de frontlinie; je ziet en voelt de directe impact van beleid op de agrariër. De emotionele emmer zit vol en jij krijgt daarvan soms de volle laag. Is het hek eenmaal van de dam, dan is het een hele kunst om het gesprek weer constructief te voeren. Kritische noten die de agrariër kraakt, kunnen worden opgevat als kritiek. Logisch ook, want niet alle opmerkingen zijn altijd even terecht. Ondanks je goede bedoelingen, zit je voor je het weet, jezelf en de keuzes van je organisatie te verdedigen tegenover de agrariër. De agrariër voelt zich niet gehoord of begrepen, en jij bent hard aan het werk om de agrariër te overtuigen van je zienswijze. Met als gevolg dat er nog meer verwijten over de tafel vliegen en dat de verbinding ver te zoeken is. Aan het eind van het gesprek gaan beide partijen ontevreden uit elkaar en staat de relatie verder onder druk.
Van monoloog naar dialoog
In plaats van twee partijen die een monoloog houden, leren we de deelnemer om de verbinding met de agrariër te herstellen, zonder daarbij over de eigen grenzen te gaan. Van twee partijen die een monoloog houden, naar dialoog. We introduceren de theorie rondom veranderprocessen en het omgaan met kritiek en weerstand en de deelnemers gaan hier praktisch mee aan de slag. Aan het eind van deze training heeft de adviseur de tools in handen om de regie in gesprekken te behouden, goed om te gaan met (heftige) emoties, en heeft aan den lijve ervaren wat de praktische impact is van deze aanpak.
“Je kan een ander niet verder helpen, dan je zelf gekomen bent”
In deze training
- Leer je verschillende fases van verandering herkennen, inclusief de emoties die hierbij horen;
- Leer je valkuilen bij het omgaan met emoties te herkennen en ervaar je zelf wat (niet) werkt;
- Krijg je inzicht in jouw eigen manier van omgaan met emoties en wat dit betekent voor jou als professional;
- Krijg je handvatten voor passende manieren van omgaan met emoties, afhankelijk van de fase waarin de ander zich bevindt;
- Leer je gevoelens en behoeften bespreekbaar te maken;
- Leer je inschatten of de ander al toe is aan een toekomstscenario, of nog niet en wat dan te doen.