Module 5
Familiepatronen in de communicatie
“Jij hebt makkelijk praten, met al je adviezen en ideeën, maar ik moet het allemaal doen. Jij komt om half zes thuis met je mooie auto en je goede salaris. Ik werk zo ongeveer dag en nacht en maar afwachten of er iets overblijft!”
Als adviseur in de agrarische sector kom je op veel boerenbedrijven en voer je regelmatig keukentafelgesprekken. Eerst een rondje over het bedrijf, waar al een hoop duidelijk wordt. Daarna de cijfers bespreken aan de keukentafel. Je komt met een doel en wilt de boer vooruithelpen. Echter, de sector staat onder druk en dat merk je. Emoties nemen geregeld de overhand in de gesprekken. Steeds vaker reageert men met kritische of rebelse reacties. Een gelijkwaardig gesprek over de inhoud is lastig.
Adviseur of sociaal hulpverlener?
Je vraagt je af: kan ik mijn werk nog wel naar behoren doen? Al die emoties. De inhoud is leuk, maar soms voel je je meer een sociaal hulpverlener. Jij wilt voorwaarts, naar de toekomst kijken en plannen maken. Het eist het z’n tol: steeds vaker houden de lastige gevallen je in gedachten bezig, ook in je vrije tijd. Hoe ga je hier goed mee om?
Familiepatronen in het voor- en achterhuis
De omgangsvormen op een agrarisch bedrijf worden vaak grotendeels bepaald door familiaire rolpatronen. De rolpatronen uit het voorhuis zetten zich moeiteloos voort in het achterhuis. Bepaalt vader thuis de gang van zaken, dan is dat vaak op het bedrijf niet anders. En daar zit jij als adviseur middenin. Tijdens deze module leggen we daarom uit hoe de familiaire rolpatronen invloed hebben op de agrarische bedrijfsvoering, en wat de rol van de adviseur hierin is. Het goede nieuws is: als het erop neerkomt, heb je grotendeels zelf in de hand hoe een gesprek verloopt. En wij geven je hiervoor de handvatten.
Gespreksvoering vanuit de volwassen rol
Aan de hand van verschillende modellen leggen we uit hoe je vanuit de volwassen rol het gesprek aan kan gaan, en hoe de ander uit te nodigen ook in deze rol te komen. Een gesprek voeren vanuit eigen regie, met gezonde grenzen, heldere verantwoordelijkheden, en begrip voor de ander. Dé basis voor eigen werkplezier en een prettige samenwerking met de klant!